Kompletní výčet bojových operací, na kterých se za dobu působení v Afghánistánu až dosud podíleli příslušníci AČR
Naše jednotky působily a plnily operační úkol na území Afghánistánu v misi ISAF a následně v RSM vždy v sestavě mezinárodních (koaličních) uskupení, pod operačním řízením velení mise (HQ) nebo jednotlivých regionálních velitelství mise v prostoru zahraniční operace.
Nasazení sil a prostředků AČR a plnění operačního úkolu bylo realizováno v souladu s operačním plánem RSM OPLAN REF MS 1-0312/ NATO, přijatými národními závazky vůči NATO pro danou misi a v souladu s národním mandátem. Vzhledem k tomu, že jednotky AČR nepůsobily v operacích samostatně, ale ve spolupráci s Afghánskými ozbrojenými silami a koaličními vojsky, veškeré operace byly plánovány společně pouze v prostoru operace, a to vždy v utajovaném režimu s využitím sítě NATO – ISAF/RSM Mission Secret. V praxi na základě nařízení a úkolů nadřízených velitelských stupňů mise (HQ RS/HQ TAA) mohla v průběhu jednoho dne jednotka AČR plnit i několik úkolů spojených s operačním úkolem, kterým mohl být např. nasazení na výcvik Afghánské partnerské jednotky, patrolovací činnost v okolí základny nebo doprovodná činnost jednotek koaličních partnerů a podobně. Podrobný přehled počtů o plánovaných, provedených nebo nerealizovaných operacích byl veden na úrovni regionálních velitelství mise. Z výše uvedeného je zřejmé, že požadovanou informaci (kompletní výčet bojových operací), není možno sdělit, neboť Ministerstvo obrany takovou informací nedisponuje a není povinno jí disponovat.
Hlavním úkolem Ministerstva obrany, resp. složek AČR, je odborné řízení a komplexní podpora velitelům nasazených jednotek, monitorování a kontrola způsobu plnění operačního úkolu nasazených jednotek v zahraničních operacích/misích, kontrola dodržování národního mandátu, pravidel použití síly a prostředků našich jednotek zařazených v sestavě mezinárodních uskupení. Přijímání nezbytných opatření, tak aby jednotka nebyla omezena při plnění operačního úkolu po dobu jejího nasazení.
Dále je nutné uvést, že z pohledu České republiky se nejedná o bojové operace, neboť operace RS nebyla operací bojovou, ale operací výcvikovou, poradenskou, asistenční a podpůrnou (TAA- Train, Advice, Assist) pro místní ozbrojené síly. Přípravy na provedení operací se plánují vždy jako bojové, tak aby jednotky byly vždy v plné pohotovosti a připraveny čelit krizovým situacím nebo v případě napadení připraveny k obraně a ochraně koaličních sil a prostředků nebo civilního byvatelstva.
Čistě bojovou operací na území Afghánistánu byla operace FREEDOM SENTINEL vedená USA, které se příslušníci AČR nezúčastnili.
Kompletní výčet bezpečnostních incidentů, které se týkaly příslušníků AČR a ohrozily je na životě nebo zdraví
K Vašemu požadavku na „kompletní výčet bezpečnostních incidentů, které se týkaly příslušníků AČR a ohrozily je na životě nebo zdraví“ sdělujeme, že žádná taková evidence neexistuje. K ohrožení zdraví příslušníků AČR, bez ohledu na to, v rámci jakého úkolového uskupení plnili svoje úkoly, mohlo docházet a také docházelo při jejich každodenní činnosti, ať už se jedná o nástražné výbušné systémy (IED), nastřelení pěších patrol a konvojů (SAF, TIC) při výjezdech mimo základnu (patroly, zásobovací a transportní úkoly apod.) nebo o raketové útoky (IDF) vedené povstaleckými silami proti základnám NATO na území Afghánistánu. Tedy za období působení AČR v Afghánistánu v letech 2002-2021 se jedná o tisíce situací.
Evidence jednotlivých incidentů byla vedena na příslušném velitelství operace mise, pod které jednotka velitelsky, organizačně spadala. Následně toto velitelství na základě informací o incidentu provádělo analýzu incidentu, hodnotilo míru ohrožení jednotek v daném prostoru nasazení. Výstupy analýz sloužily ke změnám v nasazování plánování sil a prostředků v dané lokalitě, úpravě standardních operačních postupů a operační dokumentace, úpravě bezpečnostních opatření a verifikaci plnění úkolů v budoucím období pro danou lokalitu (operační prostor jednotky).
Kompletní výčet zranění, které vojáci AČR během působení v Afghánistánu utrpěli, včetně následků
K Vašemu požadavku na „Kompletní výčet zranění, které vojáci AČR během působení v Afghánistánu utrpěli, včetně následků“, sdělujeme, že žádná komplexní celková statistika zranění utrpěných v zahraničních operacích a jejich následků ve struktuře hodnost, jméno, příjmení, věk, zranění, jeho následky není v rezortu Ministerstva obrany vedena. Jednotlivé úrazy, k nimž v zahraničních operacích dochází, jsou v souladu s dotčenými ustanoveními zákona č. 221/1999 Sb., o vojácích z povolání, ve znění pozdějších předpisů, řešeny a odškodňovány v rámci věcné příslušnosti velitele konkrétního úkolového uskupení, v němž byl zraněný voják/vojákyně služebně zařazen v rámci jedné (zpravidla půlroční) rotace. Ke zraněním docházelo jak při plnění služebních úkolů (např. patrola a podobně), tak při každodenním životě (tělesná příprava, údržba techniky apod.).
Počínaje datem 7. 11. 2015 jsou některé údaje ze spisu o úraze zaznamenávány i do elektronické aplikace. Vzhledem k tomu, že řešení a odškodňování úrazu není vázáno na podmínku jeho zaevidování v elektronické aplikaci, je pravděpodobné, že počet úrazů v ní vedených je nižší než skutečný počet úrazů. Následky zranění v elektronické aplikaci evidovány nejsou. Údaje o zemřelých v zahraničních operacích Ministerstvo obrany zveřejňuje vždy na základě předešlého souhlasu rodiny zemřelého vojáka.
K Vašemu požadavku na „Kompletní výčet osob, které příslušníci AČR v Afghánistánu usmrtili (včetně civilních obětí), případně zranili, s uvedením data a způsobu usmrcení/zranění“ sdělujeme, že takovou databází rezort MO nedisponuje. Na tomto místě je však vhodné znovu zdůraznit, že plnění úkolů AČR v Afghánistánu bylo primárně nebojového charakteru, tedy se jednalo o poskytování poradenské činnosti, zabezpečení výcviku příslušníků afghánské armády, plnění strážní činnosti, poskytování zdravotní a humanitární pomoci apod.